مقالات

متاورس چگونه کار میکند؟

متاورس چیست و چگونه کار میکند؟

اصطلاح  متاورس  “metaverse” چند سالی است که سر زبان ها افتاده و توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. این فناوری پیشرفته که متا داده ها، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نقشی حیاتی در ایجاد و تقویت آن ایفا می کنند، در آینده ای نزدیک در سراسر جهان فراگیر خواهد شد.

کاربران فناوری متاورس می توانند با ورود به یک محیط مجازی مشترک، در لحظه با هر کاربر دیگری در هر کجای جهان ارتباط برقرار کنند. اگر با این تکنولوژی جدید آشنا نیستید یا می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه عملکرد آن بدست بیاورید، این راهنمای کامل را بخوانید.

متاورس چیست؟

متاورس یک فناوری در حوزه واقعیت مجازی است که به کاربران اجازه می دهد تا با سایر کاربران و همچنین محیط های مجازی تولید شده در زمان واقعی تعامل داشته باشند. Metavers از دو کلمه متا و ورس که به متا داده و یونیورس اشاره دارند، تشکیل شده و به عنوان یک جهان دیجیتالی مشترک و همه جانبه عمل می کند که در آن کاربران می توانند کاوش کنند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در تجربیات مختلفی شرکت کنند.

متاورس محیطی ایجاد می کند که تقریبا هیچ محدودیتی ندارد و تخیل و فناوری هر محدودیتی در زندگی واقعی را به یک فرصت در دنیای واقعیت مجازی تبدیل می کند.

متاورس چیست

تاریخچه کوتاه متاورس

کتاب علمی تخیلی «صفحه برفی» نوشته نیل استفنسون، که در سال 1992 منتشر شد، جایی است که ایده متاورس برای اولین بار مطرح شد. در این کتاب، از هدست های واقعیت مجازی استفاده می شد، به کاربران اجازه می داد تا با یکدیگر تعامل داشته باشند و در دنیای مجازی که استفنسون ساخته بود، فعالیت کنند.

از آن زمان، تعدادی زیادی از کتاب های علمی تخیلی از متاورس ایده گرفتند و فیلم ها و بازی‌های ویدیویی نیز از روی آن ساخته شد.

در اوایل هزاره جدید، پلتفرم‌هایی مانند «Second life» و «Warcraft World» منتشر شدند که با استفاده از متا داده ها و فناوری هایی مانند AR و VR امکان شبیه‌سازی جهان‌ها، مشارکت انسان‌ها و مارکت ها را به نمایش گذاشتند. این مطالعات اولیه راه را برای ایجاد متاورس هموار کرد و به پیشرفت های علمی و تجربه کاربری پیشرفته منجر شد.

چگونه وارد متاورس شویم؟

کاربران برای دسترسی به metaverse به تجهیزات مناسب و اتصال به اینترنت نیاز دارند. یکی از مهمترین تجهیزات مورد نیاز، هدست‌های واقعیت مجازی متافردا است که با احاطه کامل کاربران در دنیای مجازی، تجربه‌ای فراگیر را ارائه می‌کند.

عینک‌های هوشمند متافردا نیز از دیگر تجهیزاتی هستند که اشیای مجازی را ورای دنیای واقعی نمایش می دهند تا کاربران بتوانند دنیای مجازی متاورس را ببینند و تجربه کنند. این تجهیزات توسط اپلیکیشن ها و برنامه‌های کاربردی در تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها با دنیای مجازی metaverse ارتباط برقرار می کنند.

چگونه وارد متاورس شویم؟

شرکت های پیشرو در تکنولوژی متاورس

شرکت هایی که روی فناوری‌ها و تجربیات متاورس کار می‌کنند، در حال حاضر بسیار محدود اند. یکی از معروفترین آنها، متا پلتفرمرز (فیس بوک سابق) است که با هدف ایجاد متاورس، منابع زیادی را روی فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سرمایه گذاری کرده است.

پس از آن، پلتفرم واقعیت ترکیبی مایکروسافت و هولولنز در این زمینه پیشرفت‌های بزرگی داشته است. توسعه دهنده Fortnite Epic Games نیز با ایجاد پلتفرم چند نفره آنلاین و موتور بازی خود برای پیشرفت در متاورس تلاش می کند.

دیگر شرکت های مهم عبارتند از Robloxکه یک پلت فرم محتوای تولید شده توسط کاربر است و Unity Technologiesکه یکی از شرکت های پیشرو در زمینه ارائه ابزارهای توسعه محتوای سه بعدی در زمان واقعی(RT3D)  است. این شرکت‌ها، همراه با چند شرکت مطرح دیگر، نوآوری و چشم‌اندازهای آینده متاورس را شکل می‌دهند و کاربردهای بالقوه آن را بررسی می‌کنند.

نحوه کار متاورس

متاورس در واقع ترکیبی از فناوری های اینترنت، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. این فناوری از پیشرفت در تکنیک‌های بازخورد لمسی، فناوری بلاک چین، خدمات ابری و هوش مصنوعی استفاده می کند تا تجربیات جذابی در فضای مجازی برای کاربر ایجاد ‌کند.

کاربران با استفاده از دستگاه‌های مختلف مانند هدست واقعیت مجازی متافردا، عینک هوشمند متافردا، تلفن همراه و سیستم‌های کامپیوتری به متاورس دسترسی پیدا می کنند. این ابزارها به‌عنوان دروازه‌های ورود به دنیای دیجیتال و به‌عنوان کانال‌هایی برای ورود انسان به دنیای متاورس عمل می‌کنند و به آنها احساس کنترل و حضور در این دنیای مجازی را می‌دهند.

متاورس با متا داده هایی که بین کامپیوترهای متصل به هم رد و بدل می شود و منبعی که به طور مداوم متا داده ها را ذخیره و پردازش می کنند، متفاوت است. این فناوری ها فقط امکان همگام‌سازی رفتار کاربر، برقراری ارتباط متقابل و مشارکت را در پلت‌فرم‌های مختلف فراهم می‌کنند که منجر به تجربه‌ای یکپارچه و منسجم در متاورس می‌شوند.

نحوه کار متاورس

تکنولوژی های متاورس

چندین فناوری نقش مهمی در توسعه و عملکرد متاورس دارند:

واقعیت مجازی (VR)

 فناوری واقعیت مجازی، محیط های سه بعدی کامپیوتری را ایجاد می کند و به کاربران اجازه می دهد با استفاده از هدست های متافردا و کنترلرهای تخصصی با این محیط ها و با یکدیگر تعامل داشته باشند.VR  به کاربران امکان می دهد در جهان های شبیه سازی شده احاطه شوند و به همین دلیل جزء اصلی متاورس را تشکیل می دهد.

مدل سازی سه بعدی (3D modeling)

مدل سازی سه بعدی به معنی استفاده از گرافیک کامپیوتری برای ایجاد یک نمایش سه بعدی از هر شی یا سطح است. شما نمی توانید کاربرد مدلسازی سه بعدی را در ایجاد متاورس نادیده بگیرید زیرا این فناوری مهم از آن، پشتیبانی می کند.

متاورس را می توان با تبدیل تصاویر و طرح های گرافیکی به نمایش های سه بعدی، توسعه داد. علاوه بر این، به کارگیری مدل‌سازی سه‌بعدی می‌تواند تضمینی برای تجربه‌های همه جانبه در پلتفرم‌های metaverse باشد .

واقعیت افزوده (AR)

 این فناوری می تواند با قرار دادن عناصر مجازی بر روی دنیای واقعی درک کاربران را از محیط اطراف خود بهبود ببخشد. این یکپارچه سازی موجب می شود ادغام محیط های دیجیتال و فیزیکی تسهیل شود و به تجربه کاربری بهتر در متاورس کمک می کند.

هوش مصنوعی (AI)

 هوش مصنوعی (Artificial intelligence) به عوامل هوشمند و شخصیت های مجازی در متاورس قدرت داده و تعامل بین کاربران را بهبود می بخشد. این فناوری امکان شبیه‌سازی رفتار انسان‌مانند را امکان‌پذیر می‌کند و به محیط مجازی عمق می دهد.

هوش مصنوعی

فناوری بلاک چین (Blockchain)

 فناوری بلاک چین، از زیرساخت ایمن و غیرمتمرکز برای مالکیت و معاملات در دنیای metaverse پشتیبانی می کند. این تکنولوژی همچنین تولید، انتقال و در حال حاضر مالکیت دارایی های دیجیتالی مانند توکن های غیرقابل تعویض (NFT) و ارزهای دیجیتال را آسان می کند.

اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا می تواند به عنوان یک تقویت کننده قابل توجه برای متاورس عمل کند و شرکت های برتر متاورس باید از این فرصت استفاده کنند. اکوسیستم اینترنت اشیا می تواند نقشی حیاتی در پر کردن شکاف بین متاورس و دنیای فیزیکی ایفا کند.

شما می توانید اینترنت اشیا را به عنوان یک رابط کاربری سه بعدی مناسب برای شخصی سازی شدن تجربه کاربری در متاورس در نظر بگیرید. ترکیب متاورس و اینترنت اشیا می تواند به سازمان ها کمک کند تا با صرف کمترین زمان و هزینه، تصمیمات مهمی بر اساس متا داده ها بگیرند.

محاسبات فضایی و لبه ای (Spatial and edge computing)

محاسبات فضایی می تواند به تکامل متاورس تا حدی که کاربران مجبور نباشند برای دسترسی به خدمات یا تجربیات مورد نظر خود از یک الگوی خاص پیروی کنند، کمک کند. برای مثال، با پیشرفت این محاسبات، احتمالا دیگر نیازی نیست هر بار که می‌خواهید به متاورس دسترسی پیدا کنید از هدست‌های واقعیت مجازی متافردا استفاده کنید.

محاسبات فضایی اساساً به استفاده از فضای فیزیکی در قالب یک رابط کامپیوتری اشاره دارد. علاوه بر این، محاسبات لبه می‌تواند به کاربران امکان محاسبه، ذخیره‌سازی و بسیاری از راه‌حل‌های دیگر را روی متا داده ها بدهد.

متاورس

Metaverse چه اهدافی را دنبال می کند؟

متاورس در چشم انداز دیجیتال امروزی اهداف زیادی را دنبال می کند. اصلی ترین کاربرد آن، به عنوان یک فضای مجازی سه بعدی است که در آن امکان تعامل اجتماعی وجود داشته باشد و مردم را قادر سازد تا با یک فناوری پیشرفته در سراسر جهان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. رویدادهای مجازی، کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها و بازی های جمعی در metaverse راه‌های جدیدی برای سرگرمی و تعامل فراهم می‌کنند.

در حوزه آموزش، متاورس از ایجاد محیط های یادگیری همه جانبه و تعاملی پشتیبانی می کند. کلاس‌های مجازی، شبیه‌سازی‌ تاریخ و کاوش‌های علمی، فرصت‌های آموزشی منحصربه‌فردی را فراهم می‌کنند و تجربه یادگیری را بهبود می بخشد.

از نظر اقتصادی، متاورس تجارت مجازی را تسهیل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا در معاملات شرکت کنند، دارایی‌های مجازی داشته باشند و در اقتصادهای مجازی شرکت کنند. ارزهای مجازی و NFTها نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند و به کارگیری روندهای جدیدی را در مالکیت و کسب و کار امکان پذیر می کنند.

جمع بندی

متاورس به عنوان یک جهان مجازی مشترک که در آن افراد می توانند با هم تعامل داشته باشند، کاوش کنند و خلق کنند، این قدرت را دارد که رابطه ما با فناوری را دوباره تعریف کند و کل صنایع را تغییر دهد.

Metaverse در مسیر تبدیل شدن به یک عنصر حیاتی از زندگی آنلاین ما است که توسعه فناوری و سرمایه گذاری مشاغل در رشد آن تاثیرگذار است. ما نیز می‌توانیم در مسیر این چشم‌انداز در حال تغییر حرکت کنیم و با درک مفاهیم، ​​فن‌آوری‌ها و امکانات فوق العاده اش، از فرصت‌هایی که فراهم می‌کند، استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *