مقالات

راهنمای خرید cpu گیمینگ

راهنمای خرید بهترین cpu گیمینگ

اگر با دنیای کامپیوتر آشنا باشید می‌دانید که متخصصان فعال در این حوزه همیشه از سی پی یو به عنوان مغز کامپیوتر یاد می‌کنند چون cpu مسئول پردازش تمام فعالیت‌هایی است که داخل رایانه انجام می‌شود. به نوعی قدرت کامپیوتر و یا لپ تاپ‌ها توسط پردازنده آنها تامین می‌شود و کیفیت انجام کارها برعهده کارت گرافیک است.

چه گیمر و علاقه‌مند به بازی باشید چه مهندس و گرافیست یا حتی اگر یک کارمند باشید و از کامپیوتر انتظار کارهای ساده داشته باشید، وجود این قطعه حیاتی است. حال در این مقاله قصد داریم تا بهترین cpu گیمینگ را معرفی کنیم تا افرادی که قصد خرید پردازنده گیمینگ را دارند بتوانند تصمیم آگاهانه و راحت‌تری بگیرند.

اکنون اگر می‌خواهید یک پردازنده خوب، قدرتمند و پرسرعت داشته باشید تا بازی‌ها به راحتی اجرا شوند با ما تا ادامه این مقاله همراه باشید.

سی پی یو چه نقشی در اجرای بازی دارد؟

پردازنده مرکزی یا سی پی یو (CPU) نقش بسیار مهمی در اجرای بازی‌ها ایفا می‌کند و تاثیر زیادی بر کارایی و تجربه بازی دارد. سی پی یو در اجرای بازی به عنوان مرکز محاسباتی عمل می‌کند و وظایف متنوعی انجام می‌دهد که در ادامه مهم‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم:

  • محاسبات عمومی:
    پردازنده واحد محاسبات عمومی رایانه است و به اجرای کد‌های بازی و دیگر برنامه‌ها کمک می‌کند. بسیاری از اجزای بازی از پردازنده برای محاسبات عمومی و مدیریت بازی استفاده می‌کنند.
  • هوش مصنوعی:
    بازی‌های مدرن امروزی از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی (AI) برای ایجاد رفتارهای شخصیت‌ها و موجودات در بازی استفاده می‌کنند.پس سیستم از پردازنده برای محاسبات AI در بازی نیاز دارد.
  • فيزيک محاسباتی:
    بسیاری از بازی‌ها از فیزیک محاسباتی برای شبیه‌سازی جهان و اشیاء در بازی استفاده می‌کنند. این شامل شبیه‌سازی جاذبه، حرکت اشیاء و تصادف‌ها است. پردازنده در این محاسبات نقش مهمی دارد.
  • مدیریت چند وظیفه‌ای:
    بسیاری از بازی‌ها نیاز به مدیریت چند وظیفه‌ای دارند، از جمله پردازش داده‌های ورودی، اجرای کد بازی، موسیقی، صدا و تصاویر. وجود پردازنده برای هماهنگی این وظایف نیاز است.
  • ترتیب زمانی (Timing):
    پردازنده ترتیب زمانی دقیق را در اجرای بازی تعیین می‌کند. این شامل تعیین فریم‌ها (frames) در ثانیه و نحوه نمایش تصاویر در صفحه نمایش می‌شود.
  • تعامل با دیگر اجزای سخت‌افزاری:
    پردازنده برای ارتباط با دیگر قطعات کامپیوتر مانند کارت گرافیک، حافظه RAM و درایو‌ها نیاز دارد تا داده‌ها را انتقال بدهد تا تبادل اطلاعات با سایر اجزا انجام شود.

بهترین پردازنده برای گیمینگ

Intel یا AMD؛ پردازنده‌های کدام برند بهتر است؟

با توجه به اینکه از هر دو برند ذکر شده به عنوان غول‌های سازنده پردازنده یاد می‌شود و هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خودشان را دارند نمی‌توان پاسخ دقیقی برای این سوال درنظر گرفت زیرا جواب دادن به این پرسش کاملا به علاقه، بودجه و نیاز هرشخص بستگی دارد.

هر دو شرکت پردازنده‌های با عملکرد بسیار خوبی تولید می‌کنند؛ با این حال، در برخی از زمینه‌ها Intel به عنوان شرکت برتر شناخته می‌شود و در برخی موارد AMD در تولید پردازنده‌ها بهتر عمل می‌کند. در آخر این شما هستید که تصمیم میگیرید کدام بند را تهیه کنید.

معرفی 3 تا از بهترین cpu گیمینگ اینتل

شرکت اینتل از ابتدای فعالیت تا امروز سری پردازنده‌های مختلف با مشخصات متفاوتی تولید کرده که هرکدام یک نسل را شامل می‌شود. بین این همه پردازنده مختلف، بهترین سی پی یوهای گیمینگ در بین محصولات سری core این برند به چشم می‌خورد.

اکنون 3 تا از بهترین‌های نسل core را که از قابلیت‌های جدیدتر و جذاب‌تر برای گیمینگ برخوردار هستند را به همراه مشخصات معرفی می‌کنیم.

مشاهده و خرید انواع پردازنده اینتل با مناسب‌ترین قیمت از سایت متافردا.

1.پردازنده اینتل مدل Core i3-12100F

سازنده نسل سوکت تعداد هسته تعداد رشته فرکانس پایه حافظه کش
 Intel  Alder Lake LGA-1700  4  8 3.30GHz  12MB

2.پردازنده اینتل مدل Core i5-10600KF

سازنده نسل سوکت تعداد هسته تعداد رشته فرکانس پایه حافظه کش
 Intel Comet Lake LGA 1200 6 12 4.10GHz  12MB

3.پردازنده اینتل مدل Core i9-13900K

سازنده نسل سوکت تعداد هسته تعداد رشته فرکانس پایه حافظه کش
 Intel Raptor Lake FCLGA 1700 24 32 3GHz  32MB

راهنمای خرید سی پی یو گیمینگ

معرفی 3 تا از بهترین cpu گیمینگ ای ام دی

یکی از رقبای سرسخت کمپانی اینتل، شرکت AMD است که زمانی که اینتل در اوج بود، با معرفی سی پی یوهای اقتصادی اما با کارایی بالا وارد بازار تراشه‌های کامپیوتری شد و امروزه به عنوان یکی از کمپانی‌های مطرح در این حوزه فعالیت می‌کند.
در ادامه سعی کردیم از بین این همه مدل‌های متنوع، 3 تا از بهترین پردازنده‌های گیمینگ ای ام دی را به شما معرفی کنیم.

مشاهده و خرید انواع پردازنده ای ام دی در سایت متافردا با بهترین قیمت.

1.سی پی یو ای ام دی مدل Ryzen 5 5600X

سازنده نسل سوکت تعداد هسته تعداد رشته فرکانس پایه حافظه کش
AMD Ryzen 5000 AM4 6 12 3.7GHz  32MB

2.سی پی یو ای ام دی مدل Ryzen 5 5600G

سازنده نسل سوکت تعداد هسته تعداد رشته فرکانس پایه حافظه کش
AMD Ryzen 5000 AM4 6 12 3.9GHz  16MB

3.سی پی یو ای ام دی مدل Ryzen 9 7950X

سازنده نسل سوکت تعداد هسته تعداد رشته فرکانس پایه حافظه کش
AMD Ryzen 7000 AM5 16 32 4.5GHz  64MB

راهنمای خرید پردازنده گیمینگ

7 نکته که هنگام خرید CPU باید به آن توجه کنید

خرید یک پردازنده (سی پی یو) مناسب برای بازی نیازمند توجه به چند نکته مهم است. در ادامه نکاتی که باید در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین cpu گیمینگ را انتخاب کنید ذکر شده است.

1.سرعت پردازنده:

سرعت پردازنده که با هرتز (Hz) اندازه‌گیری می‌شود. پردازنده با سرعت بالاتر اجرای بازی‌ها را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد. برای بازی‌های مدرن و با کیفیت، پردازنده با سرعت 3.5 گیگاهرتز به بالا توصیه می‌شود.

2.تعداد هسته‌ها و رشته‌ها:

پردازنده‌ها دارای تعداد مختلفی هسته و رشته هستند. پردازنده‌های با تعداد هسته و رشته‌های پردازشی بیشتر بهتر می‌توانند بازی‌های مدرن و گرافیک بالا با جزئیات دقیق‌تر را بهبود ببخشند. برای اجرای بازی‌ها، معمولا پردازنده‌های با حداقل 4 هسته و 8 رشته توصیه می‌شوند.

3.پشتیبانی از تکنولوژی‌ها:

برخی پردازنده‌ها ویژگی‌های خاصی مانند Hyper-Threading یا SMT دارند که اجرای بازی‌ها و برنامه‌ها را بهبود می‌بخشند. همچنین، پشتیبانی از تکنولوژی‌های مهم مانند DirectX 12 و Ray Tracing نیز می‌تواند تجربه بازی را بهبود ببخشد.

4.بودجه:

باید بودجه خود را در نظر بگیرید و پردازنده‌ای انتخاب کنید که با آن سازگار باشد. پردازنده‌ها با کیفیت معمولا گران‌تر هستند اما انتخاب یک پردازنده متوسط با کارآیی مناسب نیز ممکن است برای بازی‌ها کافی باشد.

5.سازگاری با کارت گرافیک:

مطمئن شوید که پردازنده‌تان با کارت گرافیک شما سازگار است تا بهبود عملکرد بازی‌ها را فراهم کند. کارت گرافیک شما نقش مهمی در عملکرد بازی دارد، بنابراین ترکیب مناسبی از پردازنده و کارت گرافیک می‌تواند به بهترین عملکرد در بازی‌ها منجر شود.

6.نظرات و بررسی‌ها:

مطالعه نظرات و بررسی‌ها از منابع معتبر و تخصصی می‌تواند به شما در انتخاب پردازنده مناسب کمک کند.

7.آپگرید پذیری:

اگر انتخابتان به پردازنده‌ای قدرتمند نسبت به بودجه فعلی‌تان بیشتر از نیاز شما باشد، حتما اطمینان حاصل کنید که مادربورد شما و سیستمتان قادر به پشتیبانی از این پردازنده است.

راهنمای خرید پردازنده مناسب بازی

کلام پایانی

در پایان باید بگوییم که انتخاب بهترین پردازنده برای بازی‌ها به نیازها، بودجه و ترجیحات شما و سیستم کامپیوتری‌تان بستگی دارد. هم Intel و هم AMD پردازنده‌هایی با عملکرد بسیار بالا برای بازی‌ها تولید می‌کنند. توجه به تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، سرعت، حافظه کش و سایر ویژگی‌ها در انتخاب پردازنده بسیار مهم است. به عنوان یک گیمر، انتخاب این تجهیزات برایتان بخشی از جذابیت و لذت بازی می‌باشد.

شما عزیزان خرید سی پی یو گیمینگ از دو برند اینتل و ای ام دی را می‌توانید با خیال آسوده و در کم‌ترین زمان از فروشگاه متافردا انجام دهید و درصورت داشتن هرگونه سوال با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *