مقالات

معرفی کامل پردازنده‌های AMD

شرکت amd پردازنده‌های مختلفی را تولید می‌کند. هر پردازنده باتوجه به سال ساخت خود دارای قابلیت‌های مختلفی است. باتوجه به نیاز مشتریان انواع این پردازنده‌ها با مدل‌های جدیدی تولید می‌شوند. پردازنده‌های این شرکت به دلیل کاربرد وسیع و کیفیت بالای خود از بازار فروش خوبی بهره‌مند شده‌اند. برای خرید این محصولات باید قیمت‌های مختلفی پرداخت. اگر قصد خرید سی پی یو amd را دارید این مطلب را از دست ندهید.

جدیدترین نسل پردازنده‌های AMD

نسل جدید پردازنده‌های amd شامل پردازنده‌های Ryzen 5000 و Ryzen Threadripper 5000 می‌شوند. این محصولات در سال ۲۰۲۰ معرفی شده‌اند. در تولید این پردازنده‌ها از معماری Zen 3 استفاده می‌شود. استقبال از این محصولات به‌دلیل بهبود کارایی و کاهش مصرف انرژی نسبت به نسل‌های قبلی صورت گرفت. از مهمترین ویژگی‌های نسل جدید محصولات amd می‌توان به افزایش عملکرد آن‌ها در برابر پردازنده‌های نسل قبلی اشاره کرد.

در یک مثال می‌توان گفت پردازنده Ryzen 9 5950X با ۱۶ هسته و ۳۲ رشته اجرا در مقایسه با پردازنده Ryzen 9 3950X با تعداد هسته و رشته های مشابه تا ۲۵ درصد عملکرد بیشتر و بهتری دارد. این شرکت با پردازنده‌های Ryzen 5000 که دارای فناوری جدید AMD Smart Access Memory (SAM) هستند، باعث افزایش عملکرد کارت گرافیک و حافظه شده‌اند. کاربرانی که دارای سیستم‌های AMD هستند و از کارت‌های گرافیک رده بالا استفاده می‌کنند می‌توانند از این محصول استفاده کنند.

پردازنده‌های جدید مصرف انرژی کمی دارند که یک مزیت مهم محسوب می‌شود. اگر از پردازنده‌های نسل جدید استفاده کنید باعث کاهش تولید حرارت و مصرف انرژی در سیستم‌های کامپیوتری می‌شود. این روزها به دلیل اهمیت انرژی و محیط زیست در جامعه کامپیوتری باید از این نوع پردازنده‌ها استفاده کرد.

جدیدترین نسل پردازنده‌های AMD

تولید نسل جدید سی پی یو های amd با استفاده از معماری Zen 3، با سرعت عمل بالا

نسل جدید پردازنده‌ها با کاهش مصرف انرژی و افزایش کارایی در مقایسه با نسل‌های قبلی، پاسخ نیازهای کاربران حرفه‌ای و گیمرها را داده‌اند. پردازنده‌های Threadripper 5000 قابلیت پشتیبانی از حداکثر ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته را دارند. این برای کاربران حرفه‌ای در زمینه‌هایی رندرینگ و ویرایش ویدیو و صوتی بسیار مفید است.

تنها عیب این پردازنده‌ها قیمت بالای آن‌هاست به همین دلیل، پردازنده‌های Ryzen نسل قبلی نیز فروش بالایی دارند. این نوع برای کاربرانی که به دنبال پردازنده با کارایی بالا و قیمت مناسب هستند گزینه مناسبی است. اگر شما بتوانید نسل جدید را برای خودتان خریداری کنید از مزیت‌های زیاد آن بهره‌مند خواهید شد.

برای اطلاع از آخرین قیمت قطعات کامپیوتر کلیک کنید

روش تشخیص نسل سی‌پی‌یو AMD

تشخیص پردازنده‌های شرکت amd کار ساده‌ای است. شما برای این کار باید پردازنده‌ها را به دو دسته cpu و apu تقسیم کنید. در نامگذاری پردازنده‌های amd از اسم برند و سری پردازنده استفاده می‌شود. پس از آن نیز یک عدد چهار رقمی قرار می‌گیرد که نشان دهنده‌ی نسل تراشه، کارایی سیستم و دو رقم آخر نیز مربوط به شماره مدل CPU هستند. در انتهای نام پردازنده نیز یک حرف انگلیسی قرار دارد که قدرت پردازنده را مشخص می‌کند. با توجه به این بیانات می‌توان این مدل را مثال زد : AMD Ryzen 9 3950 x

در انتهای نام پردازنده amd گاهی حروف G ،X ،U ،H مشاهده می‌شوند که هر کدام از آن‌ها معنایی دارد. حرف G به معنای این است که APU از پردازنده‌ی گرافیکی Radeon Vega Graphics استفاده می‌کند. حرف X به توان بالای پردازنده اشاره می‌کند و حرف Uنشان‌دهنده مصرف پایین است. حرف H نیز به عملکرد عالی CPU اشاره می‌کند.

روش تشخیص نسل سی‌پی‌یو AMD

نسل پردازنده های amd

از انواع پردازنده‌های  amd می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که برخی از آن‌ها دیگر تولید نمی‌شوند:

  • خانواده‌ رایزن (Ryzen)
  • سری رایزن 3 (Ryzen 3)
  • سری رایزن 5 (Ryzen 5)
  • سری رایزن 7 (Ryzen 7)
  • سری رایزن 9 (Ryzen 9)
  • سری Threadripper
  • سری Athlon
  • سری Turion
  • سری Sempron
  • سری Phenom
  • سری E
  • سری FX
  • پردازنده‌های AMD سری 1000
  • پردازنده‌های AMD سری 2000
  • پردازنده‌های AMD سری 3000
  • پردازنده‌های AMD سری 4000
  • پردازنده‌های AMD سری 5000
  • پردازنده‌های AMD سری 6000

انواع پردازنده‌های AMD

خانواده‌ رایزن (Ryzen)

معماری Zen شرکت AMD پردازنده‌های جدیدی را تولید کرده که در دسته‌های مختلفی قرار دارند. از این نوع میتوان به سری رایزن ۳، سری رایزن ۵، سری رایزن ۷ و سری رایزن ۹ اشاره کرد.

سری رایزن Threadripper

این سری به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های تولیدات این شرکت شناخته می‌شود. در این لیست بهترین پردازنده‌های شرکت amd قرار گرفته و تعداد زیادی از آنها در میان بهترین پردازنده‌های گیمینگ قرار دارد.

سری رایزن 3 (Ryzen 3)

این سری به عنوان یک پردازنده اقتصادی با قیمت پایین در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. شرکت amd این نمونه را برای افرادی طراحی کرده که در کامپیوتر آنها کارهای سنگینی انجام نمی‌شود. این نوع پردازنده‌ها چهار هسته‌ای بوده و عملکرد خوبی دارد. با استفاده از این پردازنده می‌توان یک بازی قوی درست کرد و بازی‌های بزرگ را با آن مدیریت کرد.

برای خرید لوازم جانبی کامپیوتر وارد شوید

سری رایزن 3 (Ryzen 3)

سری رایزن 5 (Ryzen 5)

سری رایزن ۵ ترکیبی از پردازنده‌های ۴ و ۶ هسته‌ای است. برای انجام کارهای سنگین مانند ادیت ویدیو می‌توان از این پردازنده استفاده کرد. پردازنده‌های سری ۵ گزینه مناسبی برای انجام بازی‌های مختلف هستند. این نمونه از محصولات تولید شده شرکت amd به صورت رقابتی قیمت‌گذاری شده‌اند.

سری رایزن 7 (Ryzen 7)

این سری به عنوان پردازنده‌های ۸ هسته‌ای قدرت زیادی دارند. اگر بخواهید در کامپیوتر خود کارهای بسیار پیشرفته‌ای را انجام دهید، می‌توانید این گزینه را برای خود انتخاب کنید. سری رایزن ۷ به عنوان یکی از گزینه‌های به‌صرفه با داشتن یک قدرت بالا شناخته می‌شود.

سری رایزن 9 (Ryzen 9)

سری رایزن نو دارای ۱۶ هسته است و به عنوان یک سطح میانی بین سری ۷وThreadripper قرار می‌گیرد. این نوع امکاناتی عالی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این محصول برای گیمرها، ویدیو ادیتورها و تولیدکنندگان محتوا بسیار مناسب است.

amd ryzen 9

سری Athlon

این سری برای رقابت با Intel Pentium ساخته شده است. Athlon انتخاب ایده‌آلی برای کامپیوترهای اقتصادی است. خط تولید Athlon شرکت AMD، امروزه تنها APUها رو در دو رده‌ی Gold و Silver ارائه می‌دهد.

 پردازنده‌های Pro شرکت AMD

این نوع از پردازنده برای سیستم‌های سرور OEM راه‌اندازی شده‌اند. خط تولید Epyc همه‌ی قابلیت‌های سری Treadripper را دارد.

قیمت پردازنده‌های AMD

از آنجایی که پردازنده‌های شرکت amd با تنوع بسیار بالا تولید می‌شوند، نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن ها بیان کرد. هر کدام از محصولات این شرکت با توجه به نوع عملکردی که دارند با قیمت‌های مختلف فروش می‌رسند. نوسانات ارز نیز تاثیر زیادی در قیمت نهایی این محصولات می‌گذارد. هرچه این محصولات دارای هسته‌های قوی‌تری باشند باید برای خرید آن ها هزینه بیشتری بپردازید.

یکی از گزینه‌های مناسب و به‌‌صرفه با قدرت بسیار بالا سری رایزن ۷ است. در صورتی که شما بخواهید کارهای بسیار سنگینی با سیستم خود انجام دهید باید هزینه بیشتری برای خرید پردازنده‌ها پرداخت کنید. از عوامل موثر دیگر در هزینه این محصولات می‌توان به کیفیت و کارایی آن ها اشاره کرد. در صورتی که این محصولات به‌صورت مستقیم به دست مشتری برسند قیمت پایینی دارند.

 وجود واسطه در پروسه خرید‌ و فروش این محصولات باعث افزایش قیمت آن ها می‌شود. اگر شما یک فروشگاه معتبر را برای خرید پردازنده‌های این شرکت انتخاب کنید، می‌توانید آن ها را با قیمتی مناسب در اختیار بگیرید. شرکت amd انواع محصولات خود را توسط نمایندگی‌های گوناگونی در کشور به فروش می‌رساند. برای اطلاع دقیق از قیمت انواع پردازنده‌های این شرکت می‌توانید از طریق سایت متا فردا اقدام کنید.

قیمت پردازنده‌های AMD

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم شرکت amd به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح، انواع پردازنده‌ها را تولید می‌کند. در این شرکت محصولات متنوعی تولید می‌شود که خط تولید برخی از آن ها این روزها خوابیده است. از سری‌های جدید این شرکت می‌توان به سری‌های رایزن اشاره کرد. این محصولات به دلیل داشتن هسته‌های بالا قدرت زیادی برای انجام کارهای سنگین توسط کامپیوتر دارند. در صورتی که محصولات را از یک مجموعه معتبر خریداری کنید قیمت آن ها برای شما مناسب و به‌صرفه است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان مجموعه متا فردا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *