مقالات

متاورس چیست؟

دنیای پیشرفته (متاورس) نسل بعدی اینترنت بوده از دو کلمه Meta به معنای (فرا) و Universe به معنای (جهان) تشکیل شده که روی هم معنای، فراتر از جهان را می دهد. این واژه اولین بار به دست نویسنده (نیل استفنسون) در رمان تصادف برف در سال 1992 مطرح شده است، دنیایی که نیل استفنسون در آن رمان ساخته به این گونه است که انسان ها در فضای مجازی با استفاده از شخصیت دوم (شخصیت بعدی شما) به گفت و گو بین یکدیگر میپردازند، همچنین خرید و فروش، سرمایه گذاری پیشرفته، بازی و سرگرمی و حتی مبارزه کردن با رقیب هایتان میپردازید. حالا امروزه دنیای Metaverse، شباهتی به داستان قدیمی نیل دارد و همچنان روز‌به‌ روز بخش‌های مختلفی از آن تبدیل به واقعیت می‌شود.

metaverse در واقع از دنیای مجازی تشکیل شده که فراتراز دنیای فیزیکی ما بوده است که همچنین افراد با استفاده از تشکیلات سخت‌افزاری و نرم‌ افزارهای مختلف به متاورس وصل می‌شوند و با شخصیت دیگر خود، می‌توانند فعالیت‌های مختلفی مانند شرکت کردن در یک کنسرت پیشرفته و مجزا، خرید و سرمایه گذاری زمین و اماکن ها در متاورس و استفاده از آن در زمینه، فعالیت‌های مختلف، همچنین شرکت کردن در یک مسابقه و برگزاری جلسات بزرگ کاری را میتوانند انجام دهند.

همچنین با پیشرفت علم و تکنولوژی بسیاری از فعالیت کمپانی های بزرگ (فیسبوک و…) در دنیای پیشرفته Metaverse انجام میشود و در سال های آینده شاهد تغییرات بزرگ در چرخه فعالیت های انسان ها میشویم که با فضاهای مجازی، شبکه های اجتماعی و زمان حال تفاوت های اساسی دارد. درادامه مطلب به شرکت هایی که با متاورس برای پیشرفت و تحول خود در آینده به همکاری و سرمایه گذاری در آن اقدام کردند میپردازیم.

همکاری کمپانی های بزرگ در ایجاد متاورس

پس از پیشرف های بزرگ متاورس در عموم، شرکت فیسبوک به همکاری با این اختراع پرداخت و در بخش بزرگی از آن شروع به سرمایه گذاری کرده است، همچنین با تغییر نام خود به متا توجه اکثر افراد را در حوزه Metaverse به این دنیای فوق پیشرفته جلب نموده است. همچنین بین افراد و شرکت های بزرگ، به 4 مورد از غول های فناوری جهان در همکاری با متاورس و ایجاد ساخت شخصیت های خود در این دنیا پرداختند را در فروشگاه اینترنتی MetaFarda نیز میپردازیم.

1.      مایکروسافت

Microsoft یکی از بزرگترین شرکت‌های نرم‌افزاری دنیا بوده است که در حال تلاش برای ایجاد یک متاورس سازمانی است. شرکت مایکروسافت که مالکیت کمپانی‌های بازی‌ کامپیوتری معروف مانند ایکس‌ باکس، ماین‌ کرف و… است و یکی از بازیگران کلیدی این حوزه به شمار می‌رود. همچنین به تازگی شرکت ایکس باکس صحبت هایی از برنامه ‌ریزی این شرکت برای ایجاد یک ساختار پیشرفته در Metaverse کرده است.

2.      آمازون

Amazon هم بزرگترین شرکت در حوزه تجارت الکترونیک در سطح جهان است که حجم بزرگی از تجارت الکترونیک را در خود انجام می‌دهد. آمازون به دنبال راه‌اندازی یک شبکه در حوزه بلاک چین متاورس است که در آن شاهد اقتصاد و تجارت جهانی در فضای سه‌ بعدی باشیم. این فناوری برای بسیاری از افراد که میخواهند خرید برخی از کالاها مانند کفش و لباس در فضای الکترونیک Metaverse داشته باشند بسیار مناسب بوده اما این خرید ها برای شخصیت دوم شما است که به صورت مجازی صاحب آنها هستید.

همچنین در فضای متاورس با استفاده از بسترهای ایجاد شده امکان انجام این نوع از خرید و فروش ها نیز فراهم شده تا کاربران همانند دنیای واقعی به نوع سلیقه شخصی، تغییراتی در ظاهر شخصیت دوم خود ایفا کنند. آمازون در بسیاری از حوزه‌های فعال در این زمینه نیز سرمایه ‌گذاری کرده تا در آیند نه چندان دور درآمد گسترده ای از این راه در میان مردم داشته باشد.

3.      روبلوکس

شرکت Roblox یک پلتفرم بازی‌های ویدیویی بوده است که متاورس را به عنوان مکانی برای اجتماع مجازی مردم فراهم کرده تا افراد در آن بتوانند آموزش و یاد بگیرند، درآمد زایی و کار کنند، سرگرمی و بازی کنند، تولید کنند و همچنین اجتماعی شوند. روبلوکس قصد دارد به کاربران و توسعه‌ دهندگان راه‌هایی برای ایجاد دنیای دیجیتال و مجازی ارائه دهد، مدیرعاملان این شرکت از امکان خرید و فروش اشیا در این ساختار مجازی Metaverse صحبت می‌کنند که در آن اقتصاد همانند دنیای واقعی با ارزهای دیجیتالی شکل بگیرد. برای اطلاعات بیشتر از ارز های دیجیتال متاورس مانند (انجین کوین، AXS و….) میتوانید با ما از فروشگاه متافردا همراه باشید.

4.      والت دیزنی

یکی از شرکت های معروف در ساخت انیمیشن های زیبا بوده که علاقه ی بسیار زیادی برای ورود به این دنیای پر از تکنولوژی دارد، همچنین این شرکت در تلاش است تا یک پارک مجازی با استفاده از هوش مصنوعی و سایر فناوری ها ایجاد کند. کمپانی Walt Disney و دیگر شرکت هایی که به ابزارهای 3 بعدی و ساختار انیمیشن برخورداراند میتواند کمک بسیار بزرگی در تحول متاورس باشند.

 

اولین نایت کلاب متاورس دنیا در دبی

در دبی، یک کلاب شبانه با نام “ویژن” و با محوریت متاورس ساخته خواهد شد. افراد اهل کلاب و صاحبان کریپتو می‌توانند از ارزهای خود برای خرید نوشیدنی استفاده کنند. همچنین NFTهایی نیز برای خرید در دسترس خواهند بود، ویژن در H Hotel Dubai قرار خواهد داشت و توسط شرکت چینی فعال در حوزه سرگرمی WanTing Group به این شهر آورده می‌شود.

این کلاب همچنین با شرکت جواهرات و ساعت Jacob Co وارد شراکت می‌شود تا فروش ساعت‌های Jacob Co x VISION را آغاز کند. این ساعت‌ها برای افرادی که NFT منحصربه‌فرد این مکان را خریداری می‌کنند در دسترس خواهند بود. یک میز ویژه با برند این کلاب و المان‌ها دیگری مخصوص این محل وجود خواهند داشت. مدیرعاملان ویژن و شرکت چینی وانتینگ اعلام کردند که برای افتتاح این مکان هیجان‌زده هستند، و این اولین شعبه این کلاب در منطقه خواهد بود. آن‌ها همچین گفتند که این کلاب مکانی باشکوهی با حال هوای آینده‌ای مدرن خواهد بود

 

نتیجه

Metaverse در کل مجموعه‌ ای از دنیاهای مجازی میباشد که با هم دیگر در تعامل و همکاری هستند و انسان ها می‌توانند در آن‌ها به راحتی فعالیت‌های مختلفی انجام دهند، در کل مالکی برای متاورس وجود ندارد و هر شرکتی که بتواند نیرو های بیشتری را جذب دنیای مجازی خود کند قدرت بیشتری در این زمینه خواهد داشت و میتواند جواب گوی درآمد تمامی نیروهای خود نیز باشد.

تنها هدف بزرگ و اصلی این تکنولوژی این است که در یک فضای مجزای افراد دسترسی کاملی به همه امکانات و سرگرمی به همراه دآمد زایی داشته باشند تا از تمام وقت خود در طول روز هم به تفریح، رقابت، بازی، کار و …. بپردازند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *