مقالات

نکاتی درباره خرید هارد اکسترنال

راهنمای خرید هارد اکسترنال

در دنیای مدرن امروز، نیاز به حفظ و دسترسی به داده‌های حجیم به یکی از اولویت‌های اساسی هر کاربر تبدیل شده است. در این زمینه، هارد دیسک‌های اکسترنال به عنوان یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند در ذخیره‌سازی اطلاعات پدیدار شده‌اند. در این مقاله به بررسی و راهنمایی در خرید هارد دیسک اکسترنال می‌پردازیم، تا شما بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را برای نیازهای ذخیره‌سازی خود داشته باشید.

هارد اکسترنال چیست؟

اکسترنال یک کلمه لاتین و در لغت به معنای خارجی است و به سخت افزارهایی که به صورت خارجی توسط یک رابط به سخت افزار مبدا و مقصد متصل می‌شوند، لقب اکسترنال می‌دهند. هارد اکسترنال یک هارد دیسک خارجی است که کاربران می‌توانند به راحتی آن را به دستگاه‌های مختلف وصل کنید.

هارد اکسترنال در حجم‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. پرفروش‌ترین مدل هارد در حجم 2 ترابایت هستند که این مدل‌ها با حجم‌ها 1 تا 5 ترابایت هم در بازار یافت می‌شود. معمولا هارددیسک‌های اکسترنال برای اتصال به کامیپوتر یا دستگاه‌های دیگر از پورت USB استفاده می‌کنند. پورت‌های USB دارای سرعت‌های متفاوتی هستند و معمولا افراد برای انتقال فایل از پورت‌های USB پر سرعت استفاده می‌کنند.

هارد دیسک با حافظه SSD چه تفاوتی دارد؟

حافظه‌های SSD و هارد اکسترنال هدف مشترکی دارند و هر دو می‌خواهند اطلاعاتی را ذخیره کنند ولی تفاوت‌های مشخصی دارند که این تفاوت‌ها عبارت است از:

سرعت و عملکرد بالاتر هاردهای SSD

حافظه‌های SSD سرعت بالایی دارند؛ چون برای استفاده انتقال فایل از حافظه فلش استفاده می‌کنند. این مسئله باعث شده است که زمان دسترسی به داده‌ها سریع‌تر باشد و عملکرد بالاتری داشته باشند. ‌حافظه‌های SSD برای بارگیری برنامه، کار با فایل‌های رسانه‌ای بزرگ و اجرای ماشین‌های مجازی مناسب هست. هارد دیسک‌ها برای خواندن و نوشتن داده‌ها به دیسک‌های در حال چرخش متکی هستند و سرعت آن‌ها کندتر است.

دوام بالا و قابل حمل بودن

یکی از نکات مهمی که باعث شده است حافظه‌هایSSD برای خرید انتخاب خیلی از افراد باشد دوام بالای این محصولات است. این مدل هاردها از آنجایی که قطعات متحرک ندارند، کمتر در معرض آسیب دیدن هستند و بر اثر آسیب فیزیکی ناشی از ضربه یا لرزش مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود. هارد دیسک‌های خارجی با وجود دیسک‌های چرخان و هدهای خواندن و نوشتن شکننده‌تر هستند و برای حمل و نقل به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

ظرفیت بالا و قیمت مناسب هارد دیسک

هارد دیسک‌ها به نسبت SSD قیمت مناسبتری دارد و به همین خاطر هم افرادی که به دنبال خرید یک فضای ذخیره‌سازی قیمت مناسب هستند به سراغ خرید این محصولات می‌روند. هاردهای اکسترنال با ظرفیت‌ها یک ترا بایت، دو ترا بایت و… برای داده‌های کتابخانه‌ای بزرگ و پشتیبان‌گیری یا آرشیو مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که SSDها برای هر گیگابایت حافظه گران‌تر هستند.

هارد اکسترنال بهتر است یا هارد اینترنال؟

از مفهوم اکسترنال و اینترنال به راحتی متوجه تفاوت این دو مورد می‌شوید. هارد اینترنال مستقیما روی مادربورد نصب می‌شود در حالی که هارد اکسترنال به صورت خارجی به کامپیوتر متصل می‌شود. هارد دیسک‌های داخلی سرعت انتقال زیادی دارند و برای اجرای سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی پر کاربرد مناسب هستند.

هاردهای اینترنال به در معرض عناصر خارجی یا جابه‌جایی فیزیکی قرار نمی‌گیرند و دوام بیشتری دارند. برای اتصال هارد اینترنال نیاز به تخصص و دانش فنی است ولی هارد اکسترنال این ویژگی را ندارد و زمانی که از طریق کابل به رایانه متصل می‌شود به صورت خودکار شناسایی می‌شود.

برای خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید هارد اکسترنال توجه به چند نکته ضروری است که این نکات عبارت است از:

1.ظرفیت

یکی از مواردی که هنگام خرید هارد باید به آن توجه کنید، ظرفیت هارد انتخابی است. هاردهای اکسترنال از ظرفیت 500 گیگابات تا 10 ترابایت در بازار وجود دارد و هر چقدر ظرفیت بالاتر قیمت بیشتر است. شما بر حسب میزان بودجه‌ای که دارید یک مدل را انتخاب می‌کنید و از آنجایی که قیمت هارد روز به روز در حال افزایش است، یک هارد با میزان ظرفیتی بخرید که مدت‌ها بتوانید از آن استفاده کنید.

2.سرعت

سرعت هارد به سرعت گردش دیسک گردان هارد می‌گویند. در برخی مواقع سرعت هارد 5400 دور دقیقه است و در مدل‌های دیگر 7200 دور در دقیقه است. هاردهایی که سرعتشان 7200 دور در دقیقه است، از نظر خواندن و نوشتن اطلاعات سرعت بالاتری دارند.

3.رابط‌های هارد اکسترنال

رابط‌های دیجیتالی هارد اکسترنال در سرعت تاثیرگذار هستند. در هارد اکسترنال معمولی از رابط USB2.0 استفاده می‌شود و در همه سیستم‌های کامپیوتری این پورت موجود است و از نظر سرعت در هاردهای با سرعت 5400 دور در دقیقه، استفاده می‌شود. امروزه هاردهای USB3.0 سرعت بالاتری دارند و سرعت آن حدود 5 گیگابایت در ثانیه است.

4.دوام و ماندگاری بالا

بدنه این محصولات به صورتی طراحی شده است که در برابر فشار و ضربه مقاوم است و در برابر خط و خش آسیبی نمی‌بیند. مسئله ضد ضربه و ضد آب بودن این محصولات باعث شده است که دوام و ماندگاری آن بالا باشد.

معروف‌ترین برندهای سازنده هارددیسک کدام است؟

  • برند تایوانی ADATA:
    ای دیتا یک برند تایوانی است که در سال 2001 توسط سیمون چن پایه‌گذاری شد. این شرکت توانسته است در طول سالیان طولانی قیمت مناسب خود را حفظ کند و به همین خاطر مورد استقبال مشتریان زیادی قرار گرفته است. adata از نظر سرعت جزو بهترین نمونه‌های هارد اکسترنال نیست ولی قیمت مناسب آن و مقاومت بالای این محصولات در برابر ضربه و عوامل مخرب محیطی باعث شده است که خیلی از افراد خواهان خرید این کالاها باشند.
  • برند تایوانی سیلیکون پاور:
    کیفیت هارد اکسترنال سیلیکون پاور باعث شده است که این محصولات توجه طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کند. هارد اکسترنال سیلیکون پاور جزو محبوب‌ترین محصولات است که در سراسر کشورها شعبه دارد. شعبه دوم شرکت سیلیکون پاور در کشور ژاپن شروع به کار کرد و بعد به ترتیب روسیه و آمریکا شعبه تاسیس کردند.
  • برند آمریکایی سیگیت:
    هارد دیسک سیگیت به دلیل کیفیت بالای محصول طرفداران زیادی دارد. این محصولات به دلیل سبکی و خوش دستی به راحتی جابه‌جا می‌شوند و در رنگ‌های متنوعی در بازار یافت می‌شود.
  • برند وسترن دیجیتال:
    یک محصول خوب محصولی است که هم کیفیت خوبی دارد و هم قیمتش مناسب است. هارد وسترن دیجیتال به دلیل مرغوبیت بالا تا ظرفیت 5 ترابایت را پشتیبانی می‌کند. هارد اکسترنال وسترن دیجیتال یک دستگاه ذخیره‌سازی جمع و جور است که طراحی باریکی دارد و به راحتی در دست قرار می‌گیرد. قیمت مقرون به صرفه این مدل هاردها باعث شده است که به یک فضای ذخیره‌سازی پرفروش تبدیل شود.

سخن پایانی

با توجه به نکاتی که در این مقاله از سایت متافردا مورد بررسی قرار گرفتند، انتخاب متناسب با نیازهای شما از این ابزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات، یک گام مهم به سوی اطمینان و کارایی بیشتر خواهد بود. هدف ما از این راهنما، افزایش آگاهی شما در انتخاب بهترین هارد دیسک اکسترنال برای نیازهای فردی و تجاری شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *