مقالات

تفاوت هارد HDD و SSD؛ معرفی و بررسی

تفاوت هارد hdd و ssd

هارد مهم‌ترین بخش سیستم کامپیوتری است که وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات را به عهده دارد‌. نصب این قطعه روی دستگاه می‌تواند به عملکرد بهتر آن کمک زیادی کند. برای ارتقا سیستم خود می‌‌توانید هاردهای جدید و پیشرفته را روی آن نصب کنید. هارد با ذخیره‌سازی داده سرعت سیستم را هم افزایش می‌دهد‌.

HDD جز هاردهای معمولی دیسک سخت بوده و به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر شناخته می‌شود که کارایی و امنیت بالاتری دارد. هارد SSD هم قابلیت‌های زیادی دارد و با سرعت و قدرت بالا به ذخیره‌سازی اطلاعات می‌پردازد. مهمترین تفاوت این دو هارد در قیمت آنها است‌. برای آشنایی بیشتر با این تجهیزات بهتر است تا انتها ما را همراهی کنید.

هارد دیسک hdd

معرفی کامل هارد HDD و SSD

هارد HDD مخفف کلمه Hard Disk Drive است که ۶۰ سال از قدمت آن می‌گذرد و شما روی تمام سیستم‌های کامپیوتری آن را مشاهده می‌کنید. عملکرد این هارد کاملا متفاوت بوده و تکنولوژی به‌کار رفته در آن به این صورت است که اطلاعات روی پلتر ذخیره می‌شوند؛ سپس بازوی متحرک یا هد اطلاعات را به راحتی می‌خواند و در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

برق مورد نیاز هد و پلتر از طریق برد تامین می‌شود. پلتر با سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور در دقیقه کار خود را انجام می‌دهد و ۱۵۰۰۰ بار به دور خود می‌چرخد تا بتواند تمام اطلاعات را ذخیره‌سازی کند. مهمترین مزیت استفاده از این دیسک‌های سخت ذخیره‌سازی داده‌ها با کمترین هزینه است. مناسب بودن قیمت هارد HDD باعث شده تا مشتری‌ها بتوانند به راحتی آن را تهیه کنند.

در نقطه مقابل این دیسک شما شاهد هارد SSD هستید که عملکرد متفاوتی دارد. SSD مخفف کلمه Solid State Drive است که در سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دیسک جامد نسخه پیشرفته فلش مموری است که سایز بزرگتری دارد و می‌تواند اطلاعات را با حجم بالا در خود ذخیره کند. در این هارد هیچ قسمت متحرکی وجود ندارد و مانند فلش مموری عمل می‌کند.

{مشاهده مشخصات و استعلام قیمت سی پی یو i5}

مزایا و معایب هارد ssd و hdd

مقایسه هارد HDD و SSD

زمانی که هارد HDD و SSD را مقایسه می‌کنید به خوبی می‌توانید پس به تفاوت‌های آنها ببرید که این تفاوت‌ها عبارتند از:

دسترسی سريع به اطلاعات

اولین وجه تمایز هارد HDD و SSD دسترسي سريع به اطلاعات است. در هارد HDD قطعه متحرکی بنام هد وجود دارد که روی پلتر قرار می‌گیرد و با حرکت دادن آن باعث ذخیره‌سازی اطلاعات می‌شود. برای اینکه به داده‌ها دسترسی داشته باشید نیاز است تا کمی صبر کنید که سرعت هارد به حد نصاب برسد و بتواند اطلاعات را روی پلتر ذخیره کند.

اما عملکرد هارد SSD به این صورت نیست چون هیچ قسمت متحرکی ندارد و مانند فلش مموری عمل می‌کند. برای خواندن اطلاعات نیازی نیست که شما صبر کنید، بلکه می‌توانید به صورت مستقیم به تمام داده‌ها دسترسي داشته باشید. سرعت بارگذاری و بوت شدن سیستم در این هارد کم بوده و سیستم عامل به سرعت اجرا می‌شود.

{خرید و قیمت هارد ssd 1 ترابایت سامسونگ}

مقاومت در برابر لرزش و ضربه

هاردهای HDD در برابر لرزش و ضربه آسیب‌پذیر هستند چون ساختار آنها کاملا متفاوت است‌ و با کوچکترین تکانی ممکن است هد و پلتر کارایی خود را از دست بدهند. در هارد SSD این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است چون تکنولوژی پیشرفته‌تری دارد و مانند فلش عمل می‌کند. چون قیمت متحرکی در این هارد تعبیه نشده؛ از این رو در مقابل لرزش و ضربه مقاومت زیادی دارد.

مصرف انرژي کمتر و توليد گرماي کمتر

مصرف انرژی در هارد HDD ۶ وات است و در هارد SSD تنها ۴ وات می‌باشد که گاهی تا ۲ وات هم کاهش پیدا می‌کند. این نشان می‌دهد که گرمای توليد شده در هارد دوم به مراتب کمتر است و با میزان انرژی پایین‌تری کار خود را انجام می‌دهد.

اطمينان بالا در ذخیره سازی اطلاعات

تفاوت دیگری که در ۲ هارد HDD و SSD مشاهده می‌شود امنیت و اطمینان بالا در ذخیره‌سازی داده است. دیسک SSD می‌تواند در بهترین حالت ممکن ۲ برابر HDD اطلاعات را در خود نگه دارد. این میانگین بر اساس ابزارهای دقیق اندازه‌گیری شده است.

طول عمر هارد

هاردهایی که در سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند هر کدام طول عمر مختص به خود را دارند. طول عمر هارد SSD ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار ساعت است با این تفاوت که هارد HDD تنها ۶۰۰ هزار ساعت عمر می‌کند.

توليد صدای هارددیسک

سیستم‌هایی که از هارد HDD استفاده می‌کنند صدای زیادی دارند اما در تکنولوژی SSD صدای زیادی شنیده نمی‌شود چون مانند فلش عمل می‌کند.

وزن هارد

تفاوت هارد HDD و SSD در وزن آنها هم هست. هارد اول با وزن ۷۵۰ گرم و هارد دوم با وزن ۸۰ گرم به بازار عرضه می‌شود. این اختلاف وزن می‌تواند در وزن سیستم هم تاثیر بسزایی داشته باشد.

سرما و گرما

زمانی که هارد HDD شروع به فعالیت می‌کند دمای آن بین ۰ تا ۷۰ درجه سلسیوس است به طوری که در هارد SSD دما بین ۰ تا ۵۵ درجه سلسیوس می‌رسد.

بررسی هارد hdd و ssd

استفاده همزمان از ssd و hdd امکان‌پذیر است؟

هارد HDD و SSD هر کدام عملکرد مختص به خود را دارند و امکان استفاده از آن‌ها به صورت همزمان وجود دارد. در سیستم‌های امروزی حافظه هیبریدی به کار گرفته می‌شود که کاملا پیشرفته است. به طور همزمان یک هاردSSD ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی و یک هارد HDD ۱ یا ۲ ترابایتی به کار گرفته می‌شود تا سرعت ذخیره‌سازی داده در سیستم افرایش پیدا کند.

کنار هم قرار گرفتن این دیسک‌های سخت باعث شده تا قدرت و سرعت دستگاه چندین برابر شود و بتواند با امنیت بیشتری داده‌ها را در خود نگهداری کند. با وجود این هاردها فضای کافی برای ذخیره‌سازی وجود دارد و سیستم عامل می‌تواند در کمترین زمان اجرا شود.

فعالیت همزمان هاردها روی عملکرد دستگاه تاثیر بسزایی دارد و باعث شده تا سیستم هیچ گونه هنگی نداشته باشد. اگر فعالیت شما با سیستم زیاد است می‌توانید با کنار هم قرار دادن هاردها راندمان سیستم را بیشتر کنید. اگر هارد اول نتواند کار خود را به درستی انجام دهد داده‌ها در هارد دوم ذخیره می‌شوند.

{مشخصات اس اس دی لکسار ns100 ظرفیت 128 گیگابایت}

هارد ssd

سخن پایانی

حال که با تفاوت هارد HDD و SSD آشنا شدیم بهتر است گزینه مناسب را برای دستگاه خود انتخاب کنیم. اگر قصد ذخیره‌سازی دیتای زیاد دارید و بودجه شما کم است هارد HDD می‌تواند بهترین گزینه باشد و در صورتی که طول عمر و سرعت هارد برای شما مهم است و قرار است سیستم شما تایم زیادی روشن بماند و سرعت زیادی هم داشته باشد هارد SSD بهترین انتخاب است.

درصورتی که تمایل به خرید هارد SSD مناسب برای سیستم خود دارید اما سر دوراهی مانده‌اید که چه هاردی مناسب هست با کارشناسان متافردا تماس بگیرید تا شما را برای خرید راهنمایی کنند.

 

سوالات متداول

آیا استفاده از اس اس دی (SSD) و هارد دیسک (HDD) به صورت همزمان در لپ تاپ وجود دارد؟

بله، در اکثر لپ تاپ‌ها و دستگاه‌های کامپیوتر امروزی قابلیت استفاده از هارد دیسک به صورت همزمان و کنار هم وجود دارد. این نوع تنظیمات به عنوان هیبرید درایو شناخته می‌شود.

تفاوت سرعت هارد ssd با hdd چقدر است؟

.معمولا هاردهای اس اس دی (SSD) 100 تا 200 برابر سریع تر از هارد دیسک های معمولی (HDD) هستند.

ویندوز را روی کدام هارد نصب کنیم؛ SSD یا HDD؟

نصب ویندوز بر روی یک درایو اس اس دی (SSD) به شدت توصیه می‌شود. SSDها بسیار سریعتر از هارد دیسک‌های مکانیکی (HDD) عمل می‌کنند و به شما سرعت و عملکرد بهتری برای سیستم عامل و برنامه‌ها ارائه می‌دهند. با نصب ویندوز بر روی SSD، سیستم عامل به سرعت بالا می‌آید، برنامه‌ها به سرعت اجرا می‌شوند و زمان بارگذاری فایل‌ها به حداقل می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *