مقالات

آشنایی با کارت گرافیک؛ بررسی وظایف و معرفی انواع آن

کارت گرافیک چیست

کامپیوتر یا لپ تاپ از قطعات بسیاری تشکیل شده است که هر یک از این قطعات دارای وظایف متفاوتی است. مادربرد، پردازنده، حافظه رام و درایو ذخیره سازی از قطعاتی است اگر کیس کامپیوتر را باز کنید، آن‌ها را مشاهده می‌کنید. برخی از رایانه‌ها دارای کارت گرافیک نیز هستند، که ایجاد تصاویر بر روی صفحه نمایش از وظایف آن محسوب می‌شود. بدون این قطعه شما نمی‌توانید بازی انجام داده و یا فیلم تماشا کنید و حتی نمی‌توانید یک پاورپوینت ساده را نیز طراحی کنید.

کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک یک برد مدار چاپی بوده که تولید تصاویر بر عهده آن است. توسط تبدیل دیتا به سیگنالی که برای قطعات سخت افزاری کامپیوتر به ویژه مانیتور قابل فهم است، این کار را انجام می‌دهد. هرچه از کارت گرافیک بهتر استفاده کنید، باعث می‌شود تا اجزای بصری کامپیوتر مثل تصاویر، فیلم، بازی، پاورپوینت و … کیفیت و وضوح بهتری داشته باشد.

برای اینکه بازی‌های مختلف به ویژه بازی‌های سطح حرفه‌ای استفاده کنید، باید حتماً کارت گرافیک مخصوص آن بازی را بر روی سیستم نصب نمایید که به این صورت گیمرها به درستی می‌توانند بازی را به پایان برسانند.

وظیفه کارت گرافیک

تصویرهایی که بر روی کامپیوتر مشاهده می‌کنید، از نقاط بسیار ریزبه نام پیکسل تشکیل شده‌اند. در صورتی که صفحه نمایش دارای رزولیشن بیشتری باشد، در صفحه حدود یک میلیون پیکسل وجود دارد، که در زمان نمایش تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کامپیوتر برای اینکه بداند با هر پیکسل چه کاری را انجام دهد، نیازمند یک قطعه است.

این قطعه زبان کامپیوتر را ترجمه کرده و داده‌های باینری که از سی پی یو دریافت می‌شود، را تبدیل به تصویر خواهد کرد. اگر در مادربرد کامپیوتر قابلیت گرافیک نباشد، وظیفه آن را کارت گرافیک انجام می‌دهد.

وظایف کارت گرافیک

انواع کارت گرافیک کامپیوتر

کارت گرافیک در مدل‌های متنوعی توسط برندهای مختلف تولید و روانه بازار شده‌اند. به طور کلی کارت گرافیکی در دو نوع مستقل و یکپارچه در بازار موجود هستند که هر یک دارای کارایی و عملکرد خاص خود هستند.

1.کارت گرافیک مستقل

کارت گرافیک مستقل از جمله کارت‌های گرافیکی بوده که به راحتی می‌توانید برای سیستم و کامپیوتر خود از آن استفاده کنید. همانطور که از نام این قطعه پیداست بر روی یک قطعه به صورت جدا از مادربرد طراحی شده است که دارای قدرت بالایی نیز است.

گیمرها و ادیتورهای حرفه‌ای تنها از این نوع کارت گرافیک برای برآورده کردن نیازهای خود استفاده می‌کنند. قابلیت ارتقای این نوع کارت گرافیک‌ها از جمله ویژگی‌های مهم آن است که هر زمان که لازم باشد، شما می‌توانید بدون صرف هزینه‌های اضافی آن را ارتقا دهید؛ تنها کافیست یک کارت گرافیک قدرتمند را تهیه کرده و کیفیت و قدرت سیستم خود را ارتقا دهید.

2.کارت گرافیک یکپارچه

کارت گرافیک یکپارچه از نظر اقتصادی بسیار ارزان قیمت است. کار گرافیک یکپارچه به کارت‌هایی می‌گویند که معمولاً به صورت مجتمع بر روی مادربرد قرار می‌گیرند. برای کاربردها و استفاده‌های معمولی از کامپیوتر این نوع کارت‌های گرافیک جوابگو هستند. برای فیلم و اجرای بازی‌های معمولی و گرافیک پایین، نرم‌افزارهای معمولی کارهایی است که با استفاده از این کارت گرافیک می‌توانید انجام دهید.

اشغال کردن فضای بسیار کم، صرفه‌جویی در مصرف برق از ویژگی‌های این کارت است که باعث جلب توجه کاربران بسیاری شده است. کاربرانی که به دنبال اسمبل کردن سیستم ارزان قیمت هستند، این نوع کارت گرافیک گزینه مناسبی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

انواع کارت گرافیک

معرفی کارت گرافیک کامپیوتر و لپ تاپ

کارت گرافیک کامپیوتر و لپ تاپ در انواع مختلفی موجود است. باید بتوانید نوع مناسب آن را انتخاب کرده تا کارایی و عملکرد مناسبی داشته باشد. بهترین کارت گرافیک‌ها به شرح زیر هستند:

کارت گرافیک Nvidia

کمپانی Nvidia رین کارت گرافیک روانه بازار کرده است به گونه‌ای که همواره حرف اول را در بازار می‌زند. این کمپانی چند برگ برنده دارد که باعث شده است تا از رقبای خود جلوتر باشد. قابلیت Ray Tracing یکی از برنده‌ها است که به بازی‌ها و موتورهای گرافیکی امکان می‌دهد تا بتوانند رفتار نور را به صورت واقع گرایانه شبیه سازی نمایند.

برخورداری از تکنولوژی dlss یکی دیگر از مزایای این کارت‌های گرافیک محسوب می‌شوند. این نوع تکنولوژی توسط هوش مصنوعی تصاویر را با کیفیت پایین‌تر تولید کرده و سپس تصاویر بعدی را پیش بینی می‌کنند که با کیفیت بالاتر به کاربر نمایش داده می‌شود. میزان فریم ریت بازی‌ها توسط این تکنولوژی بسیار افزایش پیدا می‌کند.

کارت گرافیک AMD

کمپانی amd یکی از رقبای قدرتمند برای کمپانی Nvidia محسوب می‌شود. کارت گرافیک‌های amd در بین گیمرها و تولید کنندگان محتوا از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. محبوبیت amd در این سال‌های اخیر قیمت مناسب آن و همچنین عملکرد بالا است.

نسل ۷۰۰۰ این کارت‌های گرافیکی در عملکرد کارت‌های میان رده پیشی گرفته و در بازی‌های سنگین نسبت به رقبا عملکرد بهتری دارد. این نوع کارت‌ها معایبی نیز دارند که می‌توان به ضعف آن در اجرای Ray Tracing و همچنین FSR اشاره کرد.

کارت گرافیک اینتل

کمپانی اینتل از جمله بهترین و بزرگترین تولید کنندگان پردازنده‌های کامپیوتر محسوب می‌شود. این کمپانی در این سال‌های اخیر نیز تصمیم گرفته است تا کارت‌های گرافیک را تولید و روانه بازار کند. این کمپانی از همان ابتدا اعلام کرد که قصد رقابت با دو کمپانی قبل ندارد و تنها هدف آن عرضه کارت‌های گرافیک میان‌رده و اقتصادی است.

برخی از کارت‌های گرافیکی این کمپانی می‌توان به Arc A380, Arc A750, وArc A770 اشاره کرد که توانسته است بیشتر از حد انتظار ظاهر شود. به گونه‌ای که می‌توان ذکر کرد در طولانی مدت کمپانی اینتل در زمین کارت‌های گرافیکی آینده روشنی دارد.

کارت گرافیک کامپیوتر

سخن پایانی

در این مقاله از سایت متافردا به بررسی کارت گرافیکی و انواع آن پرداختیم. یکی از قطعات مهم کامپیوتر و لپ تاپ، کارت گرافیک است. هر تصویر از میلیون‌ها پیکسل تشکیل شده است که هرچه تعداد پیکسل بالا برود، وضوح و کیفیت تصویر افزایش پیدا می‌کند.

کارت‌های گرافیکی در انواع مختلفی موجود هستند که می‌توان به کارت گرافیک مستقل و کارت گرافیک یکپارچه اشاره کرد. درصورت داشتن هرگونه سوال درباره مادربرد و مشاوره جهت خرید انواع کارت گرافیک و دیگر تجهیزات و قطعات کامپیوتر، میتوانید با کارشناسان متافردا تماس بگیرید.

1 دیدگاه در “آشنایی با کارت گرافیک؛ بررسی وظایف و معرفی انواع آن

  1. سارینا گفت:

    سلام با توجه به مقاله ایی که گذاشتید تونستم کارت گرافیک‌مورد نیازمو پیدا کنم خیلی ممنونم
    سایتتون خیلی کمک کرد بهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *